19-11-2023

KAJTO MISTRZEM ŚWIATA W WRC2 CHALLENGER

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak zdobyli mistrzostwo świata w WRC2 Challenger! Na wywalczenie upragnionych tytułów czekali aż do ostatniego odcinka specjalnego finałowej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata. W tym roku Polacy zostawili za sobą ponad 100 innych załóg, które rywalizowały z nimi o zwycięstwo. Co więcej, dla duetu ORLEN Rally Team to piąty z rzędu wynik dający im podium na koniec sezonu, co jest wyjątkowym i niespotykanym osiągnięciem.
 
 
Droga Kajetana Kajetanowicza do tytułu mistrza świata rozpoczęła się 23 lata temu, gdy zadebiutował w profesjonalnym sporcie motorowym. Rok po roku zdobywał doświadczenie, osiągając coraz lepsze wyniki, aż w sezonie 2010 sięgnął po pierwszy tytuł mistrza Polski. Razem z Jarosławem Baranem dominował przez kolejne lata, zdobywając cztery korony z rzędu.
Kolejnym krokiem były Rajdowe Mistrzostwa Europy. Tutaj też nie było mocnych na ustronianina. Hegemonię rozpoczął w 2015 i przez kolejne trzy sezony wyśrubował rekord do trzech tytułów z rzędu, co w dotychczasowej 70-letniej historii nie udało się nikomu.
 
W 2018 roku na prawy fotel samochodu rajdowego Kajetanowicza wsiadł Maciej Szczepaniak i wspólnie wykonali krok w kierunku Rajdowych Mistrzostw Świata. Już w pierwszym pełnym sezonie stanęli na drugim stopniu podium WRC2 i rozpoczęli wyjątkową passę, która trwa do dziś. W sezonie 2020 zajęli trzecie miejsce w WRC3, rok później Kajto ukończył na drugiej pozycji w WRC3, mistrzem został Szczepaniak (różnica punktów wynikała ze zmiany pilota Yohana Rossela, który został mistrzem w klasyfikacji kierowców). Ubiegłoroczny sezon Polacy zakończyli na trzecim miejscu w WRC2 Open.
 
 
Ten rok był ponownie bardzo udany dla reprezentantów ORLEN Rally Team, którzy jako jedyna załoga w stawce po raz piąty z rzędu stanęli na podium klasyfikacji mistrzostw świata. Tym razem jest to upragniony tytuł w kategorii WRC2 Challenger, w której rywalizowało ponad 100 załóg. Polacy rozpoczęli rok od wygranej w Meksyku, zaliczając kolejne triumfy na Sardynii oraz na Safari. Kolejne dwa starty to druga pozycja w Grecji i niestety brak mety w Chile. Po trzecim miejscu w Rajdzie Europy Centralnej zajęli drugie w Japonii, zdobywając łącznie 126 punktów. Na drugiej pozycji w sezonie uplasowali się Griazin i Aleksandrow (121), a na trzeciej Pajari i Mälkönen (118).
 
To niesamowite uczucie, zostajemy mistrzami świata. Oczywiście marzyłem o tym od dłuższego czasu i ciężko na to pracowałem, ale nie sam. Dziękuję Maćkowi, dziękuję całemu zespołowi ORLEN Rally Team, dziękuję moim sponsorom, RaceSeven – zespołowi, który obsługiwał mój samochód – fanom, moim trenerom. Mnóstwo ludzi przyczyniło się do tego, że jestem tutaj w tej chwili i stoję jako mistrz świata. Oczywiście niewiele to zmienia w moim życiu, nadal, mam nadzieję, będę tym samym gościem, którym byłem już po zdobyciu czterech tytułów mistrza Polski i trzech tytułów mistrza Europy, ale brakowało tytułu mistrza świata. Teraz jest. Dziękuję oczywiście mojej żonie, która daje mi wielki support każdego dnia, jest bardzo cierpliwa. Jesteś brylantem-kobietą. To jest sukces nas wszystkich, dziękuję Wam bardzo. Niesamowite uczucie – jesteśmy mistrzami świata – mówił Kajetan Kajetanowicz, kierowca ORLEN Rally Team.
 
 
Okazją do wspólnego cieszenia się z sukcesu będzie Rajd Barbórka. 2 grudnia Kajetan Kajetanowicz pojawi się w Warszawie, by spotkać kibiców i podziękować im za całoroczne wsparcie.
Starty Kajetana Kajetanowicza wspierają partner tytularny ORLEN Rally Team – ORLEN S.A., a także partner techniczny Delphi Technologies, Pirelli, ATC CARGO S.A., ORLEN Oil – producent olejów PLATINUM i QUAZAR Dynamic oraz SJS S.A.
 
 
Źródło: www.kajto.pl
 
 

Wyniki:

 
 
Klasyfikacja końcowa (po XXII OS-ach)
 
1
Elfyn Evans
Scott Martin
Wielka Brytania
Wielka Brytania
Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid
3:32.08,8
2
Sébastien Ogier
Vincent Landais
Francja
Francja
Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid
+ 1.17,7
3
Kalle Rovanperä
Jonne Halttunen
Finlandia
Finlandia
Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid
+ 1.46,5
4
Esapekka Lappi
Janne Ferm
Finlandia
Finlandia
Hyundai i20 N Rally 1 Hybrid
+ 2.50,3
5
Takamoto Katsuta
Aaron Johnston
Japonia
Irlandia
Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid
+ 3.10,3
6
Ott Tänak
Martin Järveoja
Estonia
Estonia
Ford Puma Rally1 Hybrid
+ 3.28,3
7
Andreas Mikkelsen
Torstein Eriksen
Norwegia
Norwegia
Skoda Fabia RS Rally2
+ 7.33,7
8
Nikołaj Grazin
Konstantin Aleksandrow
 
Łotwa
Skoda FAbia RS Rally2
+ 8.49,6
9
Kajetan Kajetanowicz
Maciej Szczepaniak
Polska
Polska
Skoda Fabia RS Rally2
+ 19.25,9
 
10
Hiroki Arai
Hiroki Tachikui
Japonia
Japonia
Peugeot 208 Rally4
+ 22.22,7
.
...
...
...
...
12
Daniel Chwist
Kamil Heller
Polska
Polska
Skoda Fabia Rally2 Evo
+ 27.53,0
 
 
Klasa WRC 2
 
1
Andreas Mikkelsen
Torstein Eriksen
Norwegia
Norwegia
Skoda Fabia RS Rally2
3:39.42,5
2
Nikołaj Grazin
Konstantin Aleksandrow
 
Łotwa
Skoda Fabia RS Rally2
+ 1.15,9
3
Kajetan Kajetanowicz
Maciej Szczepaniak
Polska
Polska
Skoda Fabia RS Rally2
+ 11.52,2
4
Osamu Fukanaga
Misako Saida
Japonia
Japonia
Skoda Fabia Rally2 Evo
+ 17.05,3
5
Daniel Chwist
Kamil Heller
Polska
Polska
Skoda Fabia Rally2 Evo
+ 20.19,3
6
Eamonn Boland
MJ
Irlandia
Irlandia
Citroen C3 Rally2
+ 21.04,9
 
 
Klasa WRC 2 Challenger
 
1
Nikołaj Grazin
Konstantin Aleksandrow
 
Łotwa
Skoda Fabia RS Rally2
3:40.58,4
2
Kajetan Kajetanowicz
Maciej Szczepaniak
Polska
Polska
Skoda Fabia RS Rally2
+ 10.36,3
3
Osamu Fukunaga
Misako Saida
Japonia
Japonia
Skoda Faiba Rally2 Evo
+ 15.49,4
4
Daniel Chwist
Kamil Heller
Polska
Polska
Skoda Fabia Rally2 Evo
+ 19.03,4
 
 

Autor:

SRiWR 'OLZA'