21-09-2025

RAJD ŚLĄSKA 2025: PODSUMOWANIE II ETAPU

W sobotę, 20 września, Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk nadawali ton rywalizacji w Rajdzie Śląska. Liderzy punktacji mistrzostw Europy wygrali sześć z siedmiu oesów i usadowili się na pierwszym miejscu klasyfikacji zawodów z ponad 25-sekundową przewagą. W historycznym czempionacie ponad dwukrotnie większy „zapas” nad rywalami mają Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski. Zmagania za sobą mają już uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa, w których najlepsi okazali się Kamil Kawalec i Sebastian Krzyżowski.
 
Rajd Śląska 2025 wystartował w piątek wieczorem w centrum Katowic (OS 1: GZM Katowice, 1,85 km). Wspólna scena dla RSMP, FIA ERT i Millers Oils HRSMP przyciągnęła 51 załóg (w tym 22 historyczne). Wśród współczesnych samochodów najszybsi byli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2), przed braćmi Jarkiem i Marcinem Szejami i duetem Matulka/Syty – różnice były symboliczne, co było zapowiedzią wyrównanej soboty.
 
Sobotni etap to trzy odcinki na południu województwa (każdy przejeżdżany dwukrotnie) i wieczorny superoes przy Superauto.pl Stadionie Śląskim. Marczyk i Gospodarczyk pojechali niemal bezbłędnie – wygrali 6 z 7 sobotnich prób – w tym jubileuszowy 140. oes w karierze w RSMP (na OS 7). Po sobotnim etapie mają 25,6 s przewagi nad Grzybem i Biniędą, a trzecie miejsce zajmują Matulka z Sytym (+29,0 s). Załogi Szeja/Szeja (+45,4 s) i Kołtun/Pleskot (+48,0 s) domykają pierwszą piątkę po OS 8. Rano pech spotkał Byśkiniewicza/Siatkowskiego – awaria samochodu, spóźnienie na start OS 4 i kara czasowa zepchnęły ich w dół tabeli – aż na 24. miejsce. Wieczorem zdołali jednak wrócić do pierwszej dziesiątki (10. miejsce). Debiut Tymka Abramowskiego przerwały problemy ze skrzynią biegów w jego Citroenie C3 Rally2.
 
W klasie 3 (Rally3) tempo narzucają Adrian Łabuda/Michał Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3). Ich przewaga nad Jakubem Ulanowskim i Patrykiem Kielarem (Ford Fiesta Rally3) to niemal pół minuty, a trzecia załoga – Butyński/Jastrzębski (Renault Clio Rally3) – jest już ponad trzy minuty za liderami. W 2WD (samochody z napędem na jedną oś) Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Lancia Ypsilon Rally4) kończą dzień w roli liderów z zapasem 15,5 s nad Filipem Šipošem i Marcelem Hranką (Peugeot 208 Rally4). Świetną sobotę zaliczyli też Kacper Potyra i Piotr Sieliło (Peugeot 208 R2). Ten duet – jadący starszą konstrukcją niż rywale – plasuje się na trzeciej pozycji w „ośce”.
 

MATULKA MUSI SIĘ SPINAĆ
 
– Myślę, że dzisiaj pomimo dobrych odcinków, dobrych przejazdów, zabrakło nam około 0,2 sekundy na kilometrze do tego oczekiwanego, europejskiego tempa. Pewny wpływ ma to, że eksperymentujemy przed startem w Chorwacji – sprawdzamy wiele nieszablonowych rozwiązań, jeżeli chodzi o ustawienia naszego auta. Cieszymy się jazdą, ale cały czas jestem skoncentrowany na odcinkach i myślę o tym, co może mi dać jeszcze więcej pewności, jeszcze lepsze rozwiązania pod kątem finału mistrzostw Europy w Chorwacji – mówił Mikołaj Marczyk po OS 8.
 
– Miko nam odjechał, co nie zmienia faktu, że jechaliśmy dziś bardzo dobrze z Kubą, różnice między nami są minimalne, na ten moment my jesteśmy wiceliderami, Kuba jest trzeci, ale jeszcze jutro jest długi dzień przed nami, dużo rywalizacji, będzie musiał się spinać, jeżeli chce tego tytułu mistrza Polski – zapowiedział Grzegorz Grzyb.
 
– Staraliśmy się, ale nie czułem się dziś komfortowo w samochodzie, szczególnie na pierwszej pętli. Też zdarzył się tam błąd, uciekło kilka sekund, ale myślę, że wracamy do swojego właściwego tempa. Końcówka drugiej pętli była już dobra, więc postaramy się utrzymać to w niedzielę. Mamy jeszcze sporo kilometrów na odrabianie strat, więc będzie dobra rywalizacja – ocenił Jakub Matulka.
 
– Faktycznie, mamy za sobą bardzo dobry dzień. Znamy charakterystykę tych oesów, jedziemy praktycznie "u siebie", co dodatkowo motywuje. Na pewno pomógł nam treningowy start we Włoszech, gdzie na przyczepnych asfaltach sprawdziliśmy jak wiele da się zrobić z tym samochodem – ocenił Dariusz Poloński, lider klasyfikacji 2WD po sobotnim etapie Rajdu Śląska.
 

MILLERS OILS HRSMP: LUBIAK LEPSZY NIŻ SUBARU
 
W Millers Oils HRSMP na najlepszej drodze do zwycięstwa są Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski (Porsche 911). Z pierwszych ośmiu oesów Rajdu Śląska, ten duet wygrał aż pięć, w tym również otwierające zawody starcie w Katowicach. W efekcie w niedzielny poranek Lubiak i Dachowski wyjadą z serwisu z ponad minutową przewagą nad najbliższymi rywalami. Są nimi Marcin Majcher i Mateusz Adamski w Subaru Legacy 4WD Turbo. Majcher, bardziej niż na ściganiu Lubiaka, skupi się zapewne na tym, by utrzymać za sobą Marcina Kwaśnego (Subaru Impreza GT, +1:12,0 s). Kierowca pilotowany przez Michała Trelę spadł z drugiego na trzecie miejsce na zakończenie sobotniego etapu – po odcinku Superauto.pl Stadion Śląski.
 
Lubiak i Dachowski to jednocześnie liderzy w klasie B1 (rajdówki z lat 1970-1992, z silnikami o pojemności pow. 2000 cm3). Z kolei w B2 (roczniki od 1970 do 1992, do 2000 cm3) najwyżej sklasyfikowani są Piotr Gadomski i Bartłomiej Męka (Opel Kadett GSI 16V). Filip Stopa i Piotr Szadkowski są na pierwszym miejscu w klasie C1 (roczniki od 1991 do 2000, pow. 2000 cm3), a zmagania w klasie C2 w najlepszych nastrojach zakończyli Jan Sikorski z Markiem Kaczmarkiem (Citroen Saxo VTS).
 
Krzysztof Święcicki i Jarosław Ciesielski (Peugeot 106) jak na razie są bezkonkurencyjni w gronie załóg z klasy Historic Open -2000. Majcher z Adamskim są liderami Historic Open +2000. W niedzielę stawka Millers Oils HRSMP pokona te same oesy co uczestnicy RSMP.
 

RMP: DOBRA ROBOTA KAWALCA
 
Kamil Kawalec i Sebastian Krzyżowski zdominowali rundę Rajdowych Mistrzostw Południa rozgrywaną w ramach tegorocznego Rajdu Śląska. Załoga Peugeota 208 GTI wygrała cztery z sześciu odcinków specjalnych.
 
Podczas pierwszej pętli Kawalec z Krzyżowskim byli najszybsi na dwóch próbach – w Jastrzębiu-Zdroju (12,2 km) i Hażlachu (9,35 km). Jedynie w Gminie Jasienica nieznacznie, bo o sekundę, ustąpili Szymonowi Gańczarczykowi i Sławomirowi Parzykowi (Citroen DS3 THP). Na półmetku rywalizacji prowadził Kawalec przed Gańczarczykiem (+10,2 s). Trzecie miejsce zajmowali Jacek Bieszczad i Paweł Piczak (Honda Civic Type-R, +39,2 s).
 
Liderzy klasyfikacji RMP decydujący cios wyprowadzili podczas drugiego przejazdu oesu Jastrzębie-Zdrój, gdzie „znaleźli” aż 14,5 s. O tyle wolniej pojechali Gańczarczyk i Parzyk. Kawalec wykręcił najlepszy czas również na OS 5 (Hażlach). Kończący rywalizację OS Superauto.pl Stadion Śląski nie zmienił już kolejności w pierwszej dziesiątce – w klasyfikacji generalnej i klasie RN1 wygrali Kawalec i Krzyżowski, przed Gańczarczykiem i Parzykiem (+26,7 s) i załogą Bieszczad/Piczak – najlepszą w klasie A.
 
Marcin i Alicja Biernat (Citroën DS3 VTI) byli najszybszą załogą w klasie RN2 a Łukasz Godula Daniel Nowak (Peugeot 208 1.2 Pure Tech) wygrali rajd w klasie RN3. W klasyfikacji Open triumfowali Michał Tochowicz/Piotr Białowąs (Citroen C3 Rally2).
 
Gańczarczyk i Parzyk (120 pkt) utrzymali pozycję liderów punktacji RMP, ale ich przewaga nad Kawalcem i Krzyżowskim (110 pkt) stopniała o 7 punktów.
 
 
NIEDZIELA BEZ SERWISU
 
Harmonogram niedzielnego (21 września) etapu Rajdu Śląska tworzą trzy odcinki specjalne na południu województwa. Na każdym z nich ich załogi zmierzą się dwukrotnie.
 
Etap rozpocznie rywalizacja w Marklowicach Górnych, gdzie zlokalizowano oes o długości 11,45 km. Jego start zaplanowany jest na godz. 9 i 12:40. Z tej miejscowości załogi przemieszczą się do Kiczyc, gdzie czeka ich rywalizacja na dystansie 9,7 km – odpowiednio od godz. 10 i 13:40. 
 
Zamykającym pętlę, a co za tym idzie – również finałowym odcinkiem rajdu – będzie próba Województwo Śląskie. Liczącą 10,5 km trasę wytyczono w malowniczej okolicy miejscowości Ochaby i Wiślica. Pierwszy przejazd ruszy o 10:40. Drugi o 14:20 i będzie rozegrany jako Power Stage, czyli odcinek specjalny, na którym pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.
 
W przerwie między pętlami rajdowe załogi pojawią się pod Carbonarium w Jastrzębiu-Zdroju Moszczenicy, gdzie zlokalizowana będzie strefa zmiany opon (od 12:10). Ceremonia zakończenia zawodów i wręczenia pucharów już tradycyjnie odbędzie się na błoniach Superauto.pl Stadionu Śląskiego – w niedzielę, 21 września od 16:45.
 
 
Rajd Śląska – klasyfikacja po OS 8:
 
1. Marczyk/Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) 49:41.6
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +25.6 s
3. Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +29.0 s
4. Szeja/Szeja (Škoda Fabia RS Rally2) +45.4 s
5. Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +48.0 s
6. Gabryś/Dymurski (Škoda Fabia RS Rally2) +2:08.6 s
7. Łabuda/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3 Evo) +3:36.2 s
8. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +4:04.4 s
9. Poloński/Sitek (Lancia Ypsilon Rally4) +5:03.3 s
10. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia RS Rally2) +5:07.6 s
 
Rajd Śląska – klasyfikacja 2WD po OS 8:
 
1. Poloński/Sitek (Lancia Ypsilon Rally4) 54:44.9
2. Šipoš/Hranka (Peugeot 208 Rally4) +15.5 s
3. Potyra/Sieliło (Peugeot 208 NAT4) +36.6 s
4. Górny/Martynek (Peugeot 208 Rally4) +1:11.2 s
5. Nowak/Poradzisz (Lancia Ypsilon Rally4) +1:33.1 s
6. Mularczyk/Marczewski (Citroën DS3 R3T) +2:00.1 s
 
Rajd Śląska – klasyfikacja Millers Oils HRSMP po OS 8:
 
1. Lubiak/Dachowski (Porsche 911 Carrera RS) 56:14.4
2. Majcher/Adamski (Subaru Legacy RS) +1:07.4 s
3. Kwaśny/Trela (Subaru Impreza GC8) +1:12.0 s
4. Stopa/Szadkowski (BMW M3 E36) +2:11.8 s
5. Łusiak/Jurgała (Ford Escort Cosworth) +5:12.7 s
6. Olchawski/Bosek (Audi Quattro S1) +7:00.7 s
7. Święcicki/Ciesielski (Peugeot 106) +9:14.6 s
8. Sikorski/Kaczmarek (Citroën Saxo VTS) +11:46.6 s
9. Gadomski/Męka (Opel Kadett GSI) +17:25.9 s
10. Skrzypek/Pogoda (Fiat Ritmo) +18:17.6 s
 

Rajd Śląska – klasyfikacja końcowa rundy RMP:
 
1. Kawalec/Krzyżowski (Peugeot 208 GTI) 40:37.6
2. Gańczarczyk/Parzyk (Citroën DS3 THP) +26.7 s
3. Bieszczad/Piczak (Honda Civic Type-R EP3) +1:43.9 s
4. Pasterak/Gładysz (Honda Civic Type-R EP3) +2:33.1 s
5. Kokoszka/Dyndewicz (Peugeot 207 RC) +2:43.9 s
6. Biernat/Biernat (Citroën DS3 VTI) +3:02.9 s
7. Stec/Papaj (Citroën DS3 THP) +3:10.9 s
8. Michta/Mrowczyk (Fiat Abarth Grande Punto) +3:36.2 s
9. Godula/Nowak (Peugeot 208 1.2 PureTech) +3:59.9 s
10. Biały/Bodniak (Ford Fiesta 1.6 Mk6) +4:32.5 s
 
Informacja prasowa: Biuro prasowe Rajdu Śląska

Autor:

SRiWR 'OLZA'